אתר פרשת השבוע עם תקצירים, דברי תורה, מאמרים, הפטרות, תפזורות, חידות ועוד המון דברים על כל פרשות השבוע וחגי ישראל! המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן להשתמש בתוכן למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com
מעונינים לקבל דבר תורה ישירות לנייד שלכם? הצטרפו לערוץ הטלגרם של פרשת השבוע !

אומנות בפרשת ויצא

פרשת ויצא עמוסה בנושאים אומנותיים. חלום יעקב וסיפור יעקב בחרן הם מוטיבים המופיעים במאות יצירות אומנות. בחרתי להציג את היצירת הנ"ל המוצגות דרך קבע בתערוכה בגלריית דליץ' (Dulwich) שבפרברי לונדון. התמונות הן מהאוסף הקבוע בגלריה ובנוסף יש אגף המוקדש לתערוכות מתחלפות. בשנה הבאה, 2011 ימלאו 200 שנה להקמת הגלריה ומתוכננות חגיגות מיוחדות. חובבי אומנות המבקרים בלונדון ישמחו להוסיף גלריה זו לרשימת האתרים בהם הם מבקרים (ותודה לאבי ששלח אותי למקום זה).
גלריית  Dulwich לונדון

 נפתח דווקא בתמונה מפרשת תולדות (הדומה מאד למה שהבאנו שם) של יצחק מברך את יעקב
יצחק מברך את יעקב - הורסט וילמץ 1638 גלריית  Dulwich לונדון
תמונה זו שוייכה במשך מאות שנים לרמברנדט וב-1880 שוייכה לצייר אחר. בניקוי ושחזור שנעשו בשנות החמישים התגלתה חתימתו המקורית של האומן Horst Gerrit Willemsz. הציור מציג את הסצינה הידועה. יצחק ממשש את יעקב המכוסה כולו בבגדים ועליו גם כלי הציד (של מי? עשיו לקח את כליו שלו איתו...), רבקה עומדת בחשש מאחורה. דמות לא ברורה (אולי עשו) מצד שמאל עומדת להיכנס

ולתמונות מפרשת ויצא.



חלום יעקב - ארנט דה גלדר - גלריית  Dulwich לונדון
תמונה זו של חלום יעקב צוירה על ידי ארנט דה גלדר Erent de Gelder. אם התמונה מזכירה לכם את הסגנון של רמברנדט, הרי שאתם צודקים. ארנט הוא תלמידו האחרון של רמברנדט והושפע ממנו מאד. הציור אינו מציג את הסולם המופיע כמעט תמיד בציורים על נושא סולם יעקב, נושא נפוץ מאד באומנות, וגם מספר המלאכים הוא שניים בלבד. הטכניקה של הציור מענינת למרות שלא תוכלו לראות אותה בקובץ זה. גם העץ וגם חתימת האומן (צד ימין למטה) נעשו באמצעות הצד השני של המכחול (ללא הזיפים).


יעקב ורחל ליד הבאר - האסכולה הספרדית, המאה ה-17 - גלריית  Dulwich לונדון
תמונה זו של צייר לא ידוע, מציגה את יעקב ורחל ליד הבאר וברקע הצאן. באופן לא ברור, הבאר עדיין מכוסה למרות שסדר האירועים בתורה הפוך (קודם יעקב מגלגל את האבן מהבאר ורק אחר כך נושק לרחל).




נוף עם יעקב, לבן ובנות לבן - Claude Lorrain - 1654 גלריית  Dulwich לונדון
תמונה זו היא תמונת נוף. ארבעת הדמויות קטנות מאד וקשה להבחין בפרטים גם כשמסתכלים בתמונה. למרות שמבט זהיר יראה שאחת הדמויות היא לאה והשנייה רחל. בתמונה נראים גם עדרי הצאן, גשר עתיק על הנהר, ועיר ברקע והיא כמובן של נוף אירופאי. כדאי ללחוץ על התמונה ולראות אותה מוגדלת. התמונה המקורית כהה הרבה יותר (וקשה עוד יותר לשים לב לפרטים) וצבע השמים כחול עמוק יותר.



מאמרים נוספים לפרשת ויצא

תגובה 1:

  1. הי גדי מעניין לראות למה דווקא סולם יעקב כה נפוץ באומנות הנוצרית...

    השבמחק