אתר פרשת השבוע עם תקצירים, דברי תורה, מאמרים, הפטרות, תפזורות, חידות ועוד המון דברים על כל פרשות השבוע וחגי ישראל! המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן להשתמש בתוכן למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com
מעונינים לקבל דבר תורה ישירות לנייד שלכם? הצטרפו לערוץ הטלגרם של פרשת השבוע !

פרשת משפטים לילדים

פרשת משפטים פותחת בדיני עבד עברי. לאחר עשרת הדברות, המהווים את עיקר היהדות וכוללים את האיסורים החמורים ביותר (איסור עבודה זרה ואיסור שפיכות דמים - רצח), היינו מצפים שפרשת משפטים תתמקד בנושאים החשובים, אולי דיני שבת, אולי דינים אחרים, אבל הפרשה מתחילה דווקא בנושא של עבד עברי.
התורה רוצה להזכיר לנו כי אנו בעצמו היינו עבדים. גם בפתיחת עשרת הדברות נאמר: "אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים". עלינו לזכור את מצבנו בעבר ולדעת להתנהג ממנו לעתיד ובפרט דרך ההתיחסות לעבדים שאולי יהיו לנו.

התורה אינה בעד עבדות, אולם בתקופת קדם העבדות היה מצב נתון שקשה לשנותו. גם כיום נדמה לנו שאין עבדות, אולם בארצות באפריקה ובאסיה העבדות כמעט קיימת. אנשים אינם עבדים במובן שהם רכוש, אולם הם מועסקים בתנאים גרועים ביותר ובשכר נמוך במיוחד.

התורה יוצאת נגד תנאים אלו. על האדון חובה לספק תנאים מינימלים וסבירים לעבד, ולמעשה ההתיחסות לעבד הינה כמו לעובד שכיר. תקופת העבדות הינה מוקצבת בשנים, ולאחריה צריך לשחרר את העבד, ועוד לתת לו מתנות רבות (מעין שכר על עבודתו). ההלכה מרחיבה עוד את הנושא ואף פוסקת שאם יש לאדון שמיכה אחת, עליו לתת אותה לעבדו.

מטרת התורה היא להראות שהעבד אינו שונה כלל ממך. אם בימי קדם, עבדים היו רכוש לכל דבר, והאדון היה יכול לעשות בהם כרצונו (כולל הטלת עונשים גופניים), באה התורה ושוללת זאת מכל וכל. פגיעה גופנית בעבד מובילה לשחרורו המיידי. התורה רואה בעבדות מצב זמני, הנובע מפשעים שנעשו בעבר או מהדרדרות כלכלית, מצב שיכול להישאר רק שנים מעטות וחייב להסתיים לאחר תקופה לא ארוכה.

הרחבות בנושא עבד עברי

לדף הראשי של פרשת משפטים

8 תגובות:

  1. יפה......
    עזר לי בכתיבת דרשה לבת מצווה... מומלץ

    השבמחק
  2. הזה טוב האתר הזה

    השבמחק
  3. אני יכול לכתוב את זה לעלון בכיתה שלי?
    זה ממש טוב!

    השבמחק
    תשובות
    1. לא רשמת אימייל או משהו, אז בעקרון אפשר וכדאי להוסיף שנעזרת באתר פרשת השבוע.
      גדי

      מחק
  4. אם יש לי עובד שכיר אני אמור לשחרר אותו אחרי 7 שנים?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא. ההבדל מאד פשוט. השכיר יכול להחליט כל יום שהוא מפסיק לעבוד אצלך. לעבד עברי אין את האפשרות הזו, אולם התנאים שלו צריכים להיות דומים מאד אם לא זהים לתנאים של שכיר ובוודאי שונים מהמושג של עבד אותו אנו מכירים מההיסטוריה

      מחק
  5. תודה רבה
    לצערי הרב הדברים קצת אופטימיים, העבדות קיימת היום למרות שאינה חוקית. מימדיה עצומים והיא חולשת על כל העולם, גם בארצינו הקטנטונת. ודוקא לאור זאת, התורה המאירה איך עלינו להתנהג לאחינו העברים, ולעבדים שאינם יהודים מחנכת ומגדלת אותנו להיות אנשי ה' גומלי חסדים. שוב תודה, עזרת לנו מאד בהכנת פרשת השבוע בבית הספר

    השבמחק
  6. תודה גדי, עזרת לי מאוד במשימה ללמד את בתי ערכים

    השבמחק