אתר פרשת השבוע עם תקצירים, דברי תורה, מאמרים, הפטרות, תפזורות, חידות ועוד המון דברים על כל פרשות השבוע וחגי ישראל! המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן להשתמש בתוכן למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com
מעונינים לקבל דבר תורה ישירות לנייד שלכם? הצטרפו לערוץ הטלגרם של פרשת השבוע !

פרשת ראה

פרשת השבוע, פרשת ראה היא הפרשה הרביעית בחומש דברים וממשיכה את נאומו של משה ועוסקת לראשונה ברעיון של בית המקדש המתואר במילים "המקום אשר יבחר ה'".

ירושלים ובית המקדש

מאמרים לפרשת ראה


צדק חברתי - פרשת ראה נותנת כמה כללים לצדק חברתי. המאמר ינתח כללים אלו העולים מהפרשה ומהווים חלק מתפיסת עולמה של התורה.

חידון לפרשת ראה - חידות מילוליות וחידות ציורים לפרשת ראה.

הפטרת פרשת ראה - המשך נבואות הנחמה בישעיהו.

דבר תורה לפרשת ראה - והפעם על הפסוק הראשון בפרשה

  פרשת ראה לילדים - תקציר הפרשה מותאם לילדים וללימוד משפחתי משותף בתוספת דבר תורה קצר והפעם על חודש אלול המתחיל בסמוך או בדיוק בשבת ראה.

תפזורת לפרשת ראה

עיון בפרשת המועדות  - המאמר סוקר בקצרה את פרשת המועדות בסוף פרשת ראה ומציג את השאלה באיזה חלק של היממה הייתה יציאת מצרים.

סטטיסטיקה לפרשת ראה

תקציר פרשת ראה

פרשת ראה ממשיכה את נאומו של משה. בעוד שהפרשות הקודמות עסקו בעיקר באירועים היסטוריים ובאזהרות מפני עבודה זרה, פרשת ראה פותחת רצף פרשות הכוללות מצוות רבות. בתחילת הפרשה מתארים את מעמד הברכה והקללה אותו יש לציין על שני הרים בארץ ישראל, הר הברכה - הר גריזים והר הקללה - הר עיבל. פרטי המעמד עצמו יתוארו בהרחבה בפרשת כי-תבוא ובינתיים מצוין רק המיקום שלהם בארץ ישראל. לאחר מכן מפרק י"ב ואילך הפותח בפסוקים: "אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת בָּאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַן ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֶיךָ לְךָ לְרִשְׁתָּהּ כָּל-הַיָּמִים אֲשֶׁר-אַתֶּם חַיִּים עַל-הָאֲדָמָה" מתחילות פרשיות מצוות ארוכות ובהן כמעט 200 מצוות שונות.

פרשיית המצוות הראשונה מביאה את הרעיון של בית המקדש ומציגה את המונח "המקום אשר יבחר ה'" המופיע רבות בפרשה. עבודת הפולחן תצטמצם למקום אחד שאינו ידוע בשלב זה ומכונה מכאן והלאה המקום אשר יבחר ה' ויש איסור להקריב עולות בכל מקום אחר. לאחר מכן מופיעות חטיבות מצוות נוספות. מופיע היתר לאכילת בשר חולין (עד אותו שלב, כל הבשר נשחט ונאכל בחזקת קודשים - שלמים). הדרישה לאכילת בשר חולין מתוארת בתורה כתאווה. התורה מזהירה שאת דם החיה יש לשפוך כי הדם הוא הנפש, ואת הנפש אסור לאכול. בבשר חלקים נוספים שאסורים באכילה (עד ימינו) וגם לאחר שהותר לאכול בשר, ההיתר אינו סופי ומוחלט וגם לו התורה מציבה מגבלות. התורה מפרטת את דינים של נביאי השקר, המסיתים והמדיחים ובמקרה החמור ביותר של עיר הנידחת, עיר שכולה הפכה לעובדת אלילים. דינם של כל אלו חמור ונידון למיתה. התורה מפרטת שוב את דיני החיות הטהורות והטמאות למאכל (בדומה לפרשת שמיני) ומפרטת את דיני המעשרות (מעשר שני ומעשר עני), דיני שמיטת כספים, החובה לתת הלוואות לאביונים, דיני שחרור עבדים, ודיני הקדשת הבכורות לה'. פרשת ראה מסתיימת בפרשת מועדות נוספת, המתארת את פסח שבועות וסוכות. לכל אורך פרשת ראה מופיע דגש רב על החלשים בחברה: הלוי - לשבט הלוי אין נחלה בארץ והוא חי רק מהמעשרות, הגרים - אנשים ללא משפחת תומכת, אלמנות ויתומים - אנשים שאיבדו את ראש המשפחה. נושא זה חוזר פעמים רבות בחטיבת המצוות עד סוף החטיבה באמצע פרשת כי-תבוא.

ירושלים ובית המקדש
ירושלים ובית המקדש, ג'יימס טיסוט 1894 מוזיאון ברוקלין

7 תגובות:

  1. נרשמתי לבלוג שלך ב-RSS. רק התקציר לילדים מופיע ב-RSS ולא ההסבר המלא. אפשר לתקן?

    השבמחק
  2. מלים, מלים, מלים, אבל באיזה ספר נמצאת פרשת השבוע הזאת? חס וחלילה וחס מלכתוב. רבותי עורכי האתר הזה: פלפולים יש לכם הרבה, אבל תבונת אנוש פשוטה - אֲיִן!

    השבמחק
    תשובות
    1. פרשה רביעית בספר דברים.
      עברית שפה קשה ?!

      מחק
    2. עברית לא שפה קשה . לידיעתך ישנם אנשים שאינם שומרים תורה ומצוות קוראים ומאזינים לדברים שבקדושה . על כן יש לרשום בצורה ברורה שגם ילד ידע היכן לפתוח את את הספר וללמוד מתוכו . האם כבודו יודע היכן נמצאים כל הפרשיות שקוראים בחול המועד פסח או סוכות ? היות וזה לא על הסדר בוודאי אתה מחפש . לא היה יותר קל לרשום את מיקומם ? אז אנא אל תשפוט .

      מחק
  3. יעקב שקד - אני לא מבין איפה הבעיה שלך עם הפרשה היא נחמדה מאד !

    על הדרך ראיתי לנכון להביא חידוש נפלא על הפרשה ראה (דברים יב-ז) "[ואכלתם שם] לפני ה' אלקיכם ושמחתם בכל משלח ידכם אתם ובתיכם".
    לפני ה' אלקיכם ושמחתם – עבדו את ה' בשמחה, כראוי לכל עובד מאהבה
    'בכל משלח ידכם' – כי אז תצליחו את דרכיכם ואז תשכילו.
    "ושמחתם בכל משלח ידכם אתם ובתיכם". דהיינו שהאדם צריך לשמוח בכל מה שהוא עוסק ולקבל דין שמיים בשמחה,
    ולא כאלה המתאוננים המתוסכלים שבכל עת הם רוטנים ומתלוננים, ועצובים ולא טוב להם בכלום..,
    והכתוב מבטיחך כאן שאם תעשה רצון ה' בפשיטות ותמימות כמתבקש מתוך אהבת ה' – תזכה להתברך בשמחה בכל מעשי ידיך. ובכל המצבים.
    ציווי ה' ורצונו יתברך שנעבדנו בשמחה, והרי עונש חמור מאד ניתן למי שמזלזל בכך
    וכמו שכתוב בתורה, שכל הצרות הצרורות באות (דברים כח-מז) תחת אשר לא עבדת את ה' בשמחה...

    השבמחק
  4. פרשה רביעית שמשה רבינו אומר לעמ"י על המקום הקדוש לה',משה רבינו מידת הנצח הרביעית בין עשר ספירות,מידה נצחית שנותנת לנו כח לנצחיות שלנו ושל בית המקדש בזכות מידתו של משה שאם היה בונה את בית המקדש ,הבית היה עומד לנצח ומגן על עמ"י.

    השבמחק
  5. נחת רוח חברים - הכל בסדר. קיראו והחכימו

    השבמחק