מעונינים לקבל דבר תורה ישירות לנייד שלכם? הצטרפו לערוץ הטלגרם של פרשת השבוע !


סטטיסטיקה בתורה

החשיבות בתורה היא אמנם בטקסט עצמו, אולם נתונים סטטיסטיים על התורה הם בעלי ענין ויכולים לתת תובנות חדשות מכיוונים לא צפויים. הטבלה הבאה מרכזת את הנתונים המספריים על התורה. אורך של כל פרשה שורות ואותיות, מספר הפרשיות, כמה מילים פסוקים ואותיות יש בפרשה ומספר המצוות בה. במאמרי המשך ננסה לנתח את הנתונים ולהגיע בע"ה לתובנות מענינות, כדאי לחכות. יש לציין כי חלק מהנתונים מעוגלים וחלק מקורבים ושגיאות בהחלט אפשריות ומי שיודע על תיקונים אשמח לשמוע. חשוב לציין שיש גם הבדלי מסורות שונים ובפרט במספר האותיות והמילים ושינויי כתיב וקרי.

רוב הנתונים נלקחו מתוך עלוני  Torah Tidbits האהובות עלי (ועל הרבה קוראי אנגלית). תודה להם.

שימו לב, הטבלה ניתנת למיון. פשוט ליחצו על העמודה לפיה אתם רוצים למיין.

סדר פרשה שורות
בספר תורה
פרשיות פתוחות סתומות פסוקים מילים אותיות מצוות עשה לא תעשה
1 בראשית 241 23 10 13 146 1931 7235 1 1 0
2 נח 230 18 5 13 153 1861 6907 0 0 0
3 לך לך 208 7 3 4 126 1686 6336 1 1 0
4 וירא 252 6 4 2 147 2085 7862 0 0 0
5 חיי שרה 171 4 3 1 105 1402 5314 0 0 0
6 תולדות 173 4 2 2 106 1432 5426 0 0 0
7 ויצא 235 1 0 1 148 2021 7512 0 0 0
8 וישלח 237 9 3 6 153 1976 7458 1 0 1
9 וישב 190 4 3 1 112 1558 5972 0 0 0
10 מקץ 255 1 1 0 146 2022 7914 0 0 0
11 ויגש 178 3 0 3 106 1480 5680 0 0 0
12 ויחי 148 12 7 5 85 1158 4448 0 0 0
13 שמות 215 7 6 1 124 1763 6762 0 0 0
14 וארא 221 16 8 8 121 1748 6701 0 0 0
15 בא 207 14 8 6 106 1655 6149 20 9 11
16 בשלח 215 14 9 5 116 1681 6423 1 0 1
17 יתרו 138 15 5 10 75 1105 4022 17 3 14
18 משפטים 185 33 6 27 118 1462 5313 53 23 30
19 תרומה 155 9 3 6 96 1145 4692 3 2 1
20 תצווה 180 10 2 8 101 1412 5430 7 4 3
21 כי תשא 245 14 10 4 139 2002 7424 9 4 5
22 ויקהל 211 13 7 6 122 1558 6181 1 0 1
23 פקודי 160 20 6 14 92 1182 4432 0 0 0
24 ויקרא 215 21 13 8 111 1673 6222 16 11 5
25 צו 169 8 7 1 97 1353 5096 18 9 9
26 שמיני 158 6 3 3 91 1238 4670 17 6 11
27 תזריע 128 9 5 4 67 1010 3667 7 5 2
28 מצורע 159 6 3 3 90 1274 4697 11 11 0
29 אחרי מות 154 15 3 12 80 1170 4294 28 2 26
30 קדושים 109 4 3 1 64 868 3229 51 13 38
31 אמור 217 17 11 6 124 1614 6106 63 24 39
32 בהר 99 7 1 6 57 737 2817 24 7 17
33 בחוקותי 131 5 3 2 78 1013 3992 12 7 5
34 במדבר 263 30 23 7 159 1823 7393 0 0 0
35 נשא 311 26 18 8 176 2264 8632 18 7 11
36 בהעלותך 240 16 11 5 136 1840 7055 5 3 2
37 שלח 198 10 7 3 119 1540 5820 3 2 1
38 קרח 184 13 7 6 95 1409 5325 9 5 4
39 חוקת 160 10 6 4 87 1245 4670 3 3 0
40 בלק 178 2 1 1 104 1455 5357 0 0 0
41 פינחס 280 35 10 25 168 1887 7853 6 6 0
42 מטות 190 9 4 5 112 1484 5652 2 1 1
43 מסעי 189 8 6 2 132 1461 5773 6 2 4
44 דברים 197 5 1 4 105 1548 5972 2 0 2
45 ואתחנן 249 21 5 16 122 1878 7343 12 8 4
46 עקב 232 10 6 4 111 1747 6865 8 6 2
47 ראה 258 20 5 15 126 1932 7442 55 17 38
48 שופטים 192 18 3 15 97 1523 5590 41 14 27
49 כי תצא 213 44 2 42 110 1582 5856 74 27 47
50 כי תבוא 233 21 5 16 122 1747 6811 6 3 3
51 ניצבים 87 4 1 3 40 657 2575 0 0 0
52 וילך 72 3 2 1 30 553 2123 2 2 0
53 האזינו 92 3 3 0 52 614 2326 0 0 0
54 וזאת הברכה 90 10 2 8 41 512 1989 0 0 0


סה"כ
673 291 382 5846 79976 304805 613 248 365
הערות:

  • בפרשות יתרו וואתחנן חלוקת הפסוקים לפי הטעם העליון בעשרת הדברות שונה. הפסוקים קצרים יותר, בעיקר פסוקי האיסורים המתחילים במילה לא, כך שנוצרים פוסקים בני שני מילים בלבד.
  • בפרשת האזינו - דברים ל"ב - ישנה מסורת שהאות ה' בתחילת פסוק ו' (במיל הלה') נכתבת כתיבה בפני עצמה, בשיטה זו יש 615 מילים בפרשה וזו גם המילה היחידה של אות אחת בתורה.

21 תגובות:

  1. ישעיהו אידלהיט18 ביוני 2010 בשעה 12:01

    שלום
    בפרשת וישלח יש 154 פסוקים.

    השבמחק
  2. נו מה תאמרו עלזה. דווקא בפרשת הבר מצווה שלי נפלתי... תודה אבא.

    השבמחק
  3. כתוב בחומש בסוף פרשת וישלח שיש בה קנ"ד פסוקים (ובחומשים מסוימים מופיע הסימן: נשים דעתן קלה) אבל זו טעות.
    קל לספור ולהיווכח שבפרשת וישלח יש רק 153 פסוקים, ולכן מספר הפסוקים הכולל בתורה הוא 5845 כמקובל.

    השבמחק
  4. שתי הערות בהמשך להערתי הקודמת -
    (1) מספר הפסוקים מסתכם בכל זאת ב-5846. להפרשים השונים בין המספר הנקוב בסימנים שבחומשים ובין מספר הפסוקים בפועל ראו http://www.hakirah.org/Vol%205%20Epstein.pdf בסביבות עמוד 14.
    (2) בפרשת יתרו ובפרשת ואתחנן, סופרי ה"סימנים" ספרו את אנכי ולא יהיה לך כפסוק אחד (ולפי הטעמים הם באמת פסוק אחד - במילה עבדים יש אתנחתא ולא סוף פסוק, גם בטעם התחתון שאמור להיות תואם לחלוקת הפסוקים!)

    השבמחק
  5. שלום רב,

    מספר הפרשיות הסתומות מסתכם ב-382 (במקום 383),
    כך ש: 382+291 אכן שווה ל-673.

    תודה על קובץ הסטטיסטיקה.

    השבמחק
  6. בפרשות מסוימות, יש מצוות החוזרות על עצמן.

    השבמחק
  7. נכון. ספירת המצוות היא לפי הספירה של ספר החינוך. יש גם שיטות אחרות.

    השבמחק
  8. שלום רב, גדי. דף האינטרנט הזה ממש נהדר.

    מאין קיבלת את מספרים אלה? חישבת אותם במחשב? או האם יש ספר או ספרים על נושא זה.

    אלברט

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה אלברט. ליקטתי אותם ממקורות שונים ולכן גם יש טעויות או שגיאות כפי שהעירו לי בחלק מההערות. הנתון העיקרי שאי אפשר להתסמך עליו הוא שורות בספר תורה מאחור ויש דרכים רבות לכתוב ספר תורה וזו רק הערכה. מספרי המצוות הן לפי ספר החינוך (למרות שיש שיטות אחרות)
      והפרשיות/פסוקים/מילים/אותיות צריכים להיות מדויקים, נעזרתי הרבה בעלוני TORAH TIDBITS שפרסמו את רוב המידע בצורה נוחה

      מחק
    2. תודה רבה רבה, גדי. אני נהנה מאוד מאתר האינטרנט שלך!

      אלברט

      מחק
  9. אינני יודע מי ספר את כל המילים. האם מישהוא יודע למה כתוב שיש 2022 מילים אבל במסורה בסוף הפרשה כתוב שיש 2025 מילים?

    השבמחק
  10. אינני יודע מי ספר את כל המילים. האם מישהוא יודע למה כתוב שיש 2022 מילים אבל במסורה בסוף הפרשה כתוב שיש 2025 מילים?

    השבמחק
  11. בפרשת בא יש 106 פסוקים. האם יש הסבר מדוע בחומשים מופיע ק"ב פסוקים, וסימנך "ימנה"

    השבמחק
  12. בפרשת בא יש 106 פסוקים. מדוע בחומים כתוב 105 ("ימנה")

    השבמחק
  13. שלום לצערי, כל החישובים שלך לגבי הפרשיות שגויות. אני מעריך שלא ממש ישבת בדקתה את מספר הפרשיות הפתוחות והסתומות בתורה, אלה הסמכתה על מה שכתב הרמב"ם. מה שלרוב הפרשות אולי מתאים, אך קיים הבדל ניכר בחלק לא מבוטל של הפרשות בין מה שרשמת ובין המציאות הקיימת בתורה. ראה פרשת משפטים, כתבת 6 פרשיות פתוחות ו 27 פרשיות סתומות. למעשה יש 34 פרשיות 1 פתוחה ו 33 פרשיות סתומות, אז איך בשם אלוהים ניתן לסמוך על מה שכתבת?!?

    השבמחק
    תשובות
    1. כתבתי מהיכן הנתונים. כתבתי שיכולות להיות טעויות. ידוע שיש הבדלים.
      לפרשת משפטים בדקתי בעוד כמה מקומות למשל כאן https://www.mechon-mamre.org/i/t/u/up0206.htm
      וגם שם 6 פתוחות 27 סתומות.
      אף בטבלה אחרת - http://torah.125mb.com/ 6 פתוחות ו-27 סתומות עם הבדלים בודדים בלבד.
      לגבי הנימה בשורה האחרונה של ההערה היא לחלוטין לא מקובלת ולא במקום. קודם כל לא נושאים את שם ה' לשווא, ושנית אלו לא נתונים שחייך תלויים בהם ושלישת עד כמה שזכור לי איני עובד בשבילך, וכפי שכתבתי הנתונים הופיעו עם אזהרה שיכולים להיות אי דיוקים בטבלה מורכבת כל כך (וזאת עוד לפני שינוי נוסח וגרסאות)

      מחק
  14. שלום, יתכן שיש צדק בדברך לגבי הערה האחרונה. אם נפגעת, אני מתנצל. צאת מפרסם נתונים שניתנים לבדיקה, אז אם תוכל אולי להסביר מדוע לא בדקת בעצמך את הכתו? אני לא מבין יש אולי אנשים שמסתמכים על הנתונים האלה, אני לא!! אני בדקתי את כל החמשת החומשים ורשמתי את התחלת כל פרשיה בתורה ואת סוגה וכן השוויתי את הפרשיות למה שכתב הרמב"ם ויש הבדלים גדולים שלא ברורים לי לחלוטין. אני בדקתי את מה שאני אומר בספר התורה עצמו ואני חוזר ואומר פרשת משפטים 33 פרשיות סתומות ופרשיה אחת פתוחה, או מה שאתה אומר שספר התורה שלי פסול ! משום מה נראה כי אנשים מסתמכים על מה שהרמב"ם רשם ולא בודקים בעצמם. אנא ממך בדוק שוב את הנתונים בעצמך!! זה חשוב גם כדי לאמת את שאני מצאתי. השאלה הגדולה היא מדוע יש שינויים כל כך גדולים, מתי הם יתרחשו ?

    השבמחק
    תשובות
    1. צר לי אך אין באפשרותי לבדוק ספר תורה כרגע, אבל גם במקראות גדולות הכתר פרשת משפטים 27+6 וגם בתיקוני סופרים.
      עיין במאמר הבא ובו תראה כמה הבדלים יש בין כתבי יד שונים. יש הרבה מאד שיטות ונראה שההתכנסות כיום היא לשיטת הרמב"ם
      https://jewish-faculty.biu.ac.il/files/jewish-faculty/shared/JSIJ14/peretz.pdf

      מחק
    2. עונה לUnknown16. דייק גם בשפה ובנכתב בהערותיך. לפחות 4 טעויות בשפה.

      מחק