אתר פרשת השבוע עם תקצירים, דברי תורה, מאמרים, הפטרות, תפזורות, חידות ועוד המון דברים על כל פרשות השבוע וחגי ישראל! המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן להשתמש בתוכן למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com
מעונינים לקבל דבר תורה ישירות לנייד שלכם? הצטרפו לערוץ הטלגרם של פרשת השבוע !

תפזורת לפרשת תולדות

בתפזורת לפרשת תולדות, מופיעות 13 מילים מהפרשה. ניתן לחפש בתפזורת מילים מהפרשה, ניתן לענות על השאלות , ולילדים קטנים, אפשר גם להשתמש ברשימת המילים (המופיעה במהופך). בהצלחה...


לקובץ להדפסה

חידות נוספות לפרשת תולדות


תפזורת לפרשת תולדות
תפזורת לפרשת תולדות

מרחק נגיעה - סקירת הספר

נעמי וולפסון וצופיה שקורי (אם ובת), בספרן "מרחק, נגיעה" מנסות להעביר לציבור הקוראות רעיונות מהותיים על חיי האישות בין בני הזוג בראייה היהודית. הספר מיועד לציבור הנשי, דבר הנובע בעליל כבר מכריכתו הוורודה, הבאה לסמן מעין תמרור אזהרה לגברים: "עצור - טריטוריה נשית לפניך".

כבר שם הספר מצביע על המתח בחיים האנטימיים היהודים הנע בין מגע קרוב לריחוק בחלקי החודש השונים. במהלך הספר, הסופרות נותנות את הדעת למושגים מהותיים של טומאה וטהרה, משמעות ימי הפסק זמן, הקדושה שבחיבור בין איש לאישה, וכן התיחסות מעשית ליחסי אישות בין הגבר לאישה, חשיבות רצונה של האישה ותענוגה ביחסי האישות ומה מותר ואסור על פי המקורות. בתוך כך, ובצורה עדינה ורגישה, הן נוגעות בסטיגמות ומיתוסים הקיימים בקרב הציבור החילוני לגבי מקומה של האישה ביהדות, מעמדה ובפרט מהות הנידה וגישת היהדות לאופן קיום יחסי אישות.


הסופרות לא מפחדות לדבר באופן גלוי על נושאים שבדרך כלל נמנעים מלהתיחס אליהם באופן מפורש, כגון מותר ואסור ביחסי אישות על פי המקורות. ואת החלק הזה של הספר הם פותחים כך: "בשונה מן התפישה המוטעית, הרווחת בקרב הציבור, שלפיה על פי תפישת היהדות כל המטרה של קיום יחסים היא הבאת ילדים לעולם, הדבקות בין איש לאשתו חשובה לא פחות והיא עומדת בפני עצמה. האדם קיבל שתי הנחיות שהיו קשורות בתחום האינטימי: "ויאמר להם אלוקים פרו ורבו ומלאו את הארץ" (בראשית א, כז) – האדם צווה להמשיך את שרשרת הדורות. האחרת: "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד" (בראשית ב, כד) – האיש והאישה צוו על ידי האלוקים ליצור דבקות בגוף ובנפש." וממשיכות ומפרטות על יחסים ובצורה מפורשת על המותר ואסור בהם.


ניכר מקריאת הספר שלסופרות הכרה עמוקה עם העולם החילוני ואינן עיוורות לבעיות וההתחבטויות שעומדות בפני כלה חילונית צעירה לפני חתונתה. הפרקים מלווים בסיפורים אישיים המקרבים את הנאמר למציאות היומיומית של חיינו ומתאים מאד לציבור הכלות לפני הנישואין ובמיוחד במגזר המסורתי והחילוני, בהם נתפס נושא הטהרה, הטבילה לפני החתונה, והמפגש ההכרחי עם "הרבנית" כנושא משפיל, מאיים, וזר.

הספר קל לקריאה וזורם עם נושאים מושכים ומעניינים. הוא אינו בא לפרט בפני הקוראת את ההלכות המעשיות של עשה ואל תעשה ביחס לתקופת הנידה אלא מנסה להעביר מסר על המהות של המרחק הנשמר בין בני הזוג בתקופה מסוימת במחזור ועל משמעותה של נגיעה נכונה ומתחשבת בזמן האחר בחודש, הן ביחס למצבה הנפשי וגם הגופני של האישה.

לקריאת הפרק הראשון מתוך הספר מרחקת נגיעה 

לספר להחזיר טהרה ליושנה - העוסק בנושאים אלו מזווית שונה לחלוטין

הספר מרחק, נגיעה
הספר מרחק, נגיעה
סוד האנטימיות - מבט יהודי
נעמי וולפסון וצופיה שקורי
הוצאת משכל ידיעות אחרונות
תשע"א 2011
156 עמודים

חידות לפרשת תולדות

החידון לפרשת תולדות כולל חידות מילוליות וחידות ציורים המתקשרות לנושאים שונים בפרשת תולדות. החידות ברמות קושי שונות ומיועדות למבוגרים ולילדים.  מומלץ לפתור לאחר קריאת הפרשה היטב בבית או בבית הכנסת. רצוי להדפיס את החידות ולפתור במשותף סביב שולחן הפרשה. במקרה הצורך ניתן למצוא פתרונות לחידות (לחלק מהחידות יותר מפתרון אפשרי אחד)  בדף התשובות. בהצלחה

חידות לפרשת תולדות
חידות לפרשת תולדות

תפזורת לפרשת תולדות



לדף הראשי של פרשת תולדות

חמשת החושים בפרשת תולדות

פרשת תולדות מכילה אזכור מעניין של חמשת החושים. יצחק מאבד את חוש הראייה (כ"ז א): "וַיְהִי כִּי-זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאֹת וַיִּקְרָא אֶת-עֵשָׂו בְּנוֹ הַגָּדֹל וַיֹּאמֶר אֵלָיו בְּנִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו הִנֵּנִי". חוש הראייה הינו החוש המרכזי של האדם, ומרבית הקלט של העולם נעשה דרכו, אולם אנשים המתעוורים לומדים לנצל את יתר חושיהם ברגישות גבוהה הרבה יותר.
כאשר יעקב בא ליצחק ומבקש את הברכות, יצחק חשדן מאד. פעולת הציד והכנת האוכל אמורה לקחת שעות מספר ויעקב הגיע די מהר. יצחק חושד שהעומד מולו אינו עשו, אך לא ידוע אם הוא חושב שיעקב עומד מולו או אדם זר. יצחק מנצל את כל חושיו על מנת לעשות בדיקה. מהשיחה הוא מזהה שהקול דומה לקולו של יעקב והוא גם מבקש למשש אותו (חוש השמיעה והמישוש) בפסוקים כא-כב: "יֹּאמֶר יִצְחָק אֶל-יַעֲקֹב גְּשָׁה-נָּא וַאֲמֻשְׁךָ בְּנִי הַאַתָּה זֶה בְּנִי עֵשָׂו אִם-לֹא: וַיִּגַּשׁ יַעֲקֹב אֶל-יִצְחָק אָבִיו וַיְמֻשֵּׁהוּ וַיֹּאמֶר הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו". יצחק טרם משתכנע ומבקש לטעום את המאכלים. אדם זר לא יוכל להכין ליצחק את המטעמים בדיוק כמו שהוא אוהב, הכמות המדויקת של התיבול וכו'. את זה רק עשיו יודע לעשות (ויצחק לא חושד כלל ברבקה) בפסוק כ"ה: "וַיֹּאמֶר הַגִּשָׁה לִּי וְאֹכְלָה מִצֵּיד בְּנִי לְמַעַן תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי וַיַּגֶּשׁ-לוֹ וַיֹּאכַל וַיָּבֵא לוֹ יַיִן וַיֵּשְׁתְּ". אפילו הטעימה אינה מספקת ויצחק מבקש מיעקב להתקרב עד כדי נשיקה. מטרת הנשיקה היא לאפשר גם לחוש הריח לעבוד. חוש הריח אצל האדם אינו מפותח ולכן נדרש מרחק קרוב מאד על מנת להבחין בריחות השונים (פסוקום כ"ו כ"ז): "וַיֹּאמֶר אֵלָיו יִצְחָק אָבִיו גְּשָׁה-נָּא וּשֲׁקָה-לִּי בְּנִי:
כז וַיִּגַּשׁ וַיִּשַּׁק-לוֹ וַיָּרַח אֶת-רֵיחַ בְּגָדָיו וַיְבָרֲכֵהוּ וַיֹּאמֶר רְאֵה רֵיחַ בְּנִי כְּרֵיחַ שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ ה'". יצחק מריח גם את הבגדים, וגם את יעקב עצמו.
בכך יצחק מפעיל את כל חושיו על מנת לבדוק מי העומד מולו. במבחן הקול, יעקב נכשל ויצחק מזהה כי הקול אינו של עשו, אולם כנראה שאר המבחנים חיפו על כשלון זה.


לדף הראשי של פרשת תולדות