אתר פרשת השבוע עם תקצירים, דברי תורה, מאמרים, הפטרות, תפזורות, חידות ועוד המון דברים על כל פרשות השבוע וחגי ישראל! המאמרים באתר מוגנים בזכויות יוצרים. ניתן להשתמש בתוכן למטרות פרטיות ולא מסחריות תוך קישור ומתן קרדיט לגדי איידלהייט. לפרטים נא לפנות לאימייל gadieide@yahoo.com
מעונינים לקבל דבר תורה ישירות לנייד שלכם? הצטרפו לערוץ הטלגרם של פרשת השבוע !

סדר טו בשבט

סדר טו בשבט הוא מנהג יפה לערוך סעודה חגיגית על טהרת פירות ארץ ישראל ובפרט שבעת המינים. במסגרת הסעודה נהוג גם לשתות יין (שהרי היין מוצאו מהגפן אחד משבעת המינים) ולומר קטעי מקרא, אגדה ופיוט. אפשר גם להוסיך קטעי שירה וספרות ישראליים מאוחרים יותר ובכך להתאים את הסעודה לקהלים שונים, ולא דווקא לקהל דתי. בניגוד לסדר פסח, שנווסחו מקובל מזה שנים רבות, סדר טו בשבט הוא מנהג חדש יחסית שהתחבר רק במאה ה-17 (ומאז התפרסם כספר "פרי עץ הדר") ולכן אפשר להוסיף עליו ולהפוך אותו לסדר אישי לפי טעמכם (תרתי משמע).
רבים אוכלים את הפירות לפי סדר קדימות הברכות כדי שיוכלו לברך על כל מין בנפרד. הסדר הוא לפי ראשי התיבות מגע אש. מזונות, גפן, עץ, אדמה, שהכל. אחרים נוהגים לאכול את המינים לפי סדר הפסוק של שבעת המינים והתחיל מחיטה (לחם או מאפים), שעורה (כמאפה או כמשקה שיכר), גפן - יין, ענבים צימוקים, תאנים - טריות או דבלים, רימון - גרגרים או מיץ רימונים, זיתים ותמרים. לאחר פירות שבעת המינים אפשר להוסיף פירות רבים כיד הדמיון וההיצע בחנויות וכל המרבה הרי זה משובח.
לעיתיםטו בשבט חל בשבת, ואז ניתן לשלב את הסדר בסעודת שבת הרגילה, או לערוך את הסדר כמסיבת עונג שבת לאחר הסעודה.

להלן מספר מקורות לסדרי טו בשבט, המשלבים מקורות מסורתיים וחדשים, מהם תוכלו להרכיב סדר אישי המתאים לכם:
השקדיה פורחת
לדף הראשי של טו בשבט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה