אם הגעתם לדף זה לפני שהגעתם לעמוד החידות לפסח, אנא גשו לעמוד החידות קודם, הורידו, הדפיסו או נסו לפתור בכוחות עצמכם ואם יש צורך חיזרו לעמוד זה.
התשובות מופיעות מעט למטה.
תשובות לחידת ציורים
תשובות לחידות תורה ממרום
תשובות לחידון אותיות א עד ת - תורה ממרום
א אליהו הנביא; ב= ביצה ג= גמליאל ד=דיינו ה= ההבטחה בין הבתרים
ו והיגדת לבנך; ז=זרוע ח=חמתך ט= טפסריו י= ירדן כ= כוכביא
ל לבן הארמי; מ= מסובים נ= ניסן ס= סדרי משנה ע= עבדים ההינו
פ פתח לו; צ= צפון ק=תהילים קי"ג עד קי"ח ר=רעב
ש= שיר השירים ת= תורא
תשובות לתשבצון (מופיע בדף התפזורת לפסח)
התשובות מופיעות מעט למטה.
תשובות לחידת ציורים
- נפתלי או ברנע - קדש. שני מקומות המוזכרים במקרא קדש הפתי וקדש ברנע, סימן הסדר הראשון.
- 1/3-2/3 - רומז לסימן יחץ. את מצת האפיקומן חוצים בערך ביחס זה לשני חלקים לא שווים
- הכרית עם הקו עליה היא סימן כרפס.
- עיתון עברי עתיק. המגיד - אחד מהעיתונים הראשונים בעברית במזרח אירופה.
- בין 4 ל-461. בין כביש מספר 4 לכביש 461 נמצאת צומת מסובים
- 10000 - מופיע פעמיים בהגדה. בפסוק מיחזקאל: "...רבבה כצמח השדה נתתיך..." וגם בברכת השיר בסוף ההלל.
- תמונת התכשיטים רומזים גם על המילים בפסוק ביחזקאל "עדי עדיים".
- מד לחץ הדם מרמז על הלחץ, וירא את לחצנו ואת עמלנו.
- סיסמה א.א.א - ארמי אובד אבי
- חוף או סבון - מילה משותפת, רחצה, אחד מסימני הסדר.
- האבנים הטובות בצבע צהוב חום הינן אבני ענבר הנוצר משרף עצים ובהגדה נאמר לא על ידי שרף...
- לא בישיבה - שתי אפשרויות, או בהסבה או "והיא שעמדה".
- דברים שאינם לפי הסדר בליל הסדר - כמה תשובות אפשריות. סדר הבנים אינו לפי הסדר בתורה - הבן החכם מופיע אחרון בחומש דברים. הקושיות אינן לפי הסדר (הסבה יש מיד בקידוש, טיבול יש לפני אכילת המצה). וגם שלושת הדברים שחייבים להגיד - פסח מצה ומרור אינם לפי הסדר שכן במצרים היה קודם כל את המרור (העבדות) לפהי קורבן הפסח והמצות.
- תשלומי שור ושה בהגדה - לפי ההלכה, גונב שור משלם פי 5 וגונב שה פי 4 וזוהי מחלוקת חכמים אם כל מכה במצרים הייתה של ארבע מכות או חמש מכות.
- הדלת הפתוחה מרמזת על פתיחת הדלת לאליהו הנביא.
- את תמונת המצה אין צורך להסביר.
- האות N מסמלת את צפון - סימן הסדר בו אוכלים את האפיקומן.
- החרב מופיעה בהגדה מספר פעמיים למשל וחרבו שלופה בידו נטויה על ירושלים.
- אחת פחות מאשר בבית המקדש. בבית המקדש היו 15 מעלות בין עשרת ישראל לבין העזרה של הכהנים. בפיוט דיינו יש רק 14 מעלות.
- סטנלי פישר - נגיד בנק ישראל מוזכר בפיוט ויהי בחצי הלילה באות ט' - טיסת נגיד...
- גם האריה מוזכר באותו פיוט על דניאל שניצל מגוב האריות (ובנוסף בברכת המזון מוזכרים כפירים).
- מושבים ליד בית שמש, מוזכרים בפיוט ואמרתם זבח פסח. תעוז ידך תרום ימינך. תעוז ותרום הינם שני מושבים סמוכים לבית שמש.
תשובות לחידות תורה ממרום
- צפרדע, פרד
- א. דם ב. צפרדע ג. חושך
- דבר, ברד
- מכת בכורות שבה ד' פסח על בתי בני ישראל
- סוגי מצות: שמורה, שרויה,עשירה, עבודת יד, עבודת מכונה.
- מ לה בארמית שפירושה: אפיקו= הוציאו מנא= כלים. או אפיקו קמן= הוציאו לפנינו.
- 4 קושיות, 4 בנים, 4 כוסות, 4 לשונות גאולה, 4 אמהות.
- המלה אור משותפת: בפסח= לב"י היה אור בכל מושבותם" בפורים : ליהודים היתה אורה ושמחה". חנוכה= חג האורים.
- א. כנגד 3 הסוגים : כהן לוי וישראל ב.כנגד דברי אברהם לשרה :"מהרי לושי 3 סאים קמח סולת " . (המפגש עם המלאכים קרה בפסח )
- ניסן בא מהמילה ניצן ע"פ הפסוק בשיר השירים המתאר את בוא האביב: " הניצנים נראו בארץ...."
- א. מרור ב. מצה ג. זמן אכילה בהסבה ד. הזמן הדרוש לחימוץ לאחר מגע עם מים.
- א. יצא ידי חובה ב. לא יצא כי לא הרגיש טעם מר !
- פסח , מצה, מרור.
- כנים , כן
- כנגד: א. 4 לשונות גאולה ב. 4 כוסות של פרעה(בראשית מ) ג. שעבוד 4 מלכויות ד. 4 כוסות פורענות שהקב"ה ישקה את הגויים (ירמיהו כ"ה).
- דבר, ברד
- מכת בכורות שבה ד' פסח על בתי בני ישראל
- חג ה= מצות, האביב, החירות
- מאכל עניים כי מתעכלת לאט ב. לחם שהכל עונים עליו (פסחים קט"ו )
- פה סח= פה מדבר בהגדה ב. לשון דילוג כי ד' פסח על בתי ב"י במכת בכורות.
- רביעית יין=86 גרם .הסימן לכך כוס בגימטריא=86 !
- "קדש ורחץ, כרפס יחץ, מוציא מצה, הלל נרצה ".
- חתול= שונרא.
- כל מי שרעב יבוא ויאכל. המילה כפן פירושה רעב.
תשובות לחידון אותיות א עד ת - תורה ממרום
א אליהו הנביא; ב= ביצה ג= גמליאל ד=דיינו ה= ההבטחה בין הבתרים
ו והיגדת לבנך; ז=זרוע ח=חמתך ט= טפסריו י= ירדן כ= כוכביא
ל לבן הארמי; מ= מסובים נ= ניסן ס= סדרי משנה ע= עבדים ההינו
פ פתח לו; צ= צפון ק=תהילים קי"ג עד קי"ח ר=רעב
ש= שיר השירים ת= תורא
תשובות לתשבצון (מופיע בדף התפזורת לפסח)
- קדש
- עשר מכות
- חג החרות
- יציאת מצרים
- מגיד
- פרעה
- ים סוף
- אחד מי יודע
- אליהו